Smartengeld voor klant dierenwinkel na beet van papegaai

Onlangs kreeg een klant van een Duitse dierenwinkel een schadevergoeding van 4.100 euro nadat hij werd gebeten door een papegaai. Dat besloot een rechter in Düsseldorf.

Toen de man de dierenwinkel inging om een hamster aan te schaffen, werd hij aangevallen door de betreffende papegaai. Deze beet hem in zijn hand en arm. De klant stelde dat de vogel niet los had mogen vliegen. De dierenwinkeleigenaar meende daarentegen dat de gebeten klant de papegaai had geprovoceerd. De Duitse rechter stelde het slachtoffer echter in zijn gelijk. Niet alleen krijgt de man 500 euro smartengeld van de eigenaar toegewezen, ook moet de eigenaar 3.600 euro aan gederfde inkomsten aan het letselschadeslachtoffer betalen. Het slachtoffer kon namelijk zeven weken niet werken door de beet. Het Duitse rechtssysteem komt overeen met dat van Nederland. Ook in Nederland zou de bezitter van de papegaai kwalitatief aansprakelijk zijn.